Silniki TSI

Wszystko o silnikach TSI – Turbo Stratified Injection.

Problemy Silnik TSI

Silnik TSI to optymalne rozwiązanie wielu problemów ze Skodą, które trapiły kierowców i znacznie obniżały komfort jazdy autem. Prostota, doskonałe przyśpieszenie, dynamizm i oszczędność – to tylko niektóre z cech Skody z silnikiem TSI, np. modelu Yeti, która zbiera coraz więcej pozytywnych recenzji i wyrazów uznania kierowców.

Doskonałe osiągi i oszczędność

Wprowadzenie silnika TSI do Skody okazało się kluczowym posunięciem ekipy inżynierów tej marki, które zagwarantowało Skodzie sukces, a wielu kierowcom dało szansę na odczucie nowej, nieznanej jakości jazdy autem. Technologia TSI (skrót od Turbo Stratified Injection) odnosi się do specyficznego rozwiązania wprowadzonego do silnika, które sprawia, że jego praca jest płynna i mniej narażona na różnego rodzaju zakłócenia, niż w przypadku silników nienależących do klasy TSI. Mniej usterek to mniejsze ryzyko niebezpiecznych dla zdrowia i życia zakłóceń jazdy i wypadków, jak również mniej wydatków, co z pewnością ucieszy każdego kierowcę dbającego o stan swoich finansów i chcącego cieszyć się najwyższą jakością jazdy przez długie lata. Duża wydajność silnika przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa to kolejny atut silnika TSI. Wszystko to sprawia, że komfort oraz dynamizm jazdy Skodą wyposażoną w silnik TSI najnowszej generacji jest nieporównywalny z jakością prowadzenia jakiegokolwiek modelu auta tej marki sprzed najnowszych modernizacji wprowadzonych przez konstruktorów. Wielu kierowców zauważa, że dzięki TSI wyprzedzanie stało się prostsze, a samochód szybciej przyśpiesza, co pozwala na bardziej swobodne i pewne manewry na wielu różnych trasach. W opinii kierowców Skoda TSI zyskuje zwłaszcza w przestrzeni miejskiej, gdzie można wypróbować wiele przydatnych funkcji silnika, a także odczuć wysoki standard bezpieczeństwa jazdy i brak problemów z eksploatacją Skody TSI.

Jak działa silnik TSI?

Opisywane jednostki to modelowy wręcz przykład downsizingu, to jest popularnego ostatnimi czasy trendu polegającego na znacznym zmniejszeniu pojemności skokowej jednostek (clou oferty stanowi silnik 1.4, aczkolwiek znaleźć można też jednostki 1.2 i 1.0), przy jednoczesnym podwyższeniu parametrów, takich jak moc czy moment obrotowy. Z punktu widzenia motoryzacyjnej logiki jest to prawie niemożliwe – jak zatem się stało, że inżynierom odpowiedzialnym za stworzenie tych jednostek udała się ta trudna sztuka?

Przy konstruowaniu tych silników posłużono się schematem podobnym do tego, który od lat 80 ubiegłego wieku stosowany jest w jednostkach wysokoprężnych. Niedostatki mocy wynikające z niewielkiej pojemności rekompensuje obecność turbosprężarki, która odpowiedzialna jest za produkcję dodatkowych niutonometrów mocy. Dzięki swoim doskonałym parametrom, silniki TSI znajdą zastosowanie zarówno w niewielkich autach miejskich, jak również samochodach kompaktowych czy nawet SUV-ach.

Innym rozwiązaniem znacznie usprawniającym działanie jednostek TSI jest technologia wtrysku paliwa, określana mianem wtrysku bezpośredniego. Umieszczenie wtryskiwaczy benzynowych w kolektorze dolotowym znacznie przyspiesza obieg paliwa w silniku. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu jednostki TSI zapewniają tak dobre parametry – znacznie lepsze przyspieszenie niż konwencjonalne jednostki benzynowe oraz o wiele niższe zapotrzebowanie na paliwo.

 

Rozwiązania technologiczne TSI

Jakiego rodzaju rozwiązania wprowadzone przez mechaników sprawiają, że Skoda TSI nie sprawia kierowcom problemów i osiąga przy tym tak wspaniałe rezultaty? Warto zauważyć, że skrót TSI oznacza, że w silniku zastosowane są następujące rozwiązania: albo mamy do czynienia z samą turbosprężarką, albo z kompresorem (sprężarką mechaniczną) i turbosprężarką, między którymi zachodzi płynna współpraca gwarantująca niezakłóconą jazdę i dynamikę pojazdu. Silniki te mimo swojej zmniejszonej wagi i objętości są w stanie uzyskać maksimum energii z każdej ilości benzyny, zapewniając jednocześnie wysoki moment obrotowy w wielu zakresach obrotów. Bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania umożliwia dozowanie właściwej ilości paliwa, a system Start-Stop reguluje pracę silnika i wyłącza go, gdy praca ta nie jest potrzebna. Szybki wtrysk paliwa oznacza także krótszy czas reakcji samochodu i możliwość szybkiego reagowania także w nagłych sytuacjach. Zmniejsza to ryzyko niebezpieczeństwa na drodze i dodaje kierowcy pewności w czasie jazdy. Samochód wyposażony w silnik TSI, jak np. Skoda modelu Yeti, w sposób płynny przyśpiesza przy ok. 1500 obr./min., co sprawia, że biegi można zmieniać rzadziej, a we wnętrzu pojazdu nie słychać hałasu pracy silnika. Co ważne, okresy między przeglądami samochodu są stosunkowo długie, co pozwala na dodatkową oszczędność. Silnik TSI ponadto sam informuje kierowcę o konieczności wykonania przeglądu z odpowiednim wyprzedzeniem. Silnik TSI to nowa jakość w pojazdach marki Skoda, o czym przekonało się już wielu kierowców. Chwalą oni zwłaszcza znacznie podwyższony komfort jazdy oraz bezawaryjność silników. Najnowszy model Skody z silnikiem, który nie sprawia problemów?

Zero problemów ze Skodą

Silniki TSI zmieniły oblicze Skody i znacznie podniosły komfort jazdy. O ile przed wprowadzeniem zmian kierowcy mieli wiele powodów do zmartwień i narzekania, a także sporo niechcianych wydatków związanych z częstymi naprawami, o tyle silnik TSI znacznie poprawia osiągi samochodu oraz zadowala prowadzących auta tej marki (np. modelu Yeti) swoją trwałością i bezproblemową eksploatacją. TSI oznacza koniec problemów ze Skodą. Mechanicy marki są zgodni, że odpowiednia troska o auto z silnikiem TSI może przedłużyć wydajność jednostki oraz obniżyć wydatki na benzynę nawet o 20% w stosunku do klasycznych silników.

Jeszcze jakiś czas temu jednostki TSI pojawiały się w mediach głównie w kontekście problemów jakie sprawiały. Warto przez chwilę przypomnieć o co tak naprawdę chodziło.

Jeżeli wierzyć mediom, to problemy z TSI w Skodzie dotykały przede wszystkim układ smarowania. W początkowych latach produkcji tych silników dosyć często zdarzało się, że ich zapotrzebowanie na olej potrafiło być spore (nawet do 1l/1000 kilometrów). Warto jednak pamiętać, że oprócz samej konstrukcji silnika ogromny wpływ na apetyt jednostek na środek smarny miał także rodzaj eksploatacji. Nawet małe auta z jednostką TSI pod maską zapewniały przyspieszenie na poziomie znanym jedynie z większych (i droższych) samochodów. Mała Fabia nagle potrafiła przyspieszać tak dobrze jak Octavia sprzed kilku lat! Nic zatem dziwnego, że wielu użytkowników do granic możliwości eksploatowało te jednostki, co oczywiście przekładało się na podwyższone zużycie oleju.

Kolejnym newralgicznym elementem był łańcuch rozrządu. Przez wiele lat uważano, że napęd rozrządu realizowany za pomocą łańcucha to rozwiązanie znacznie bardziej niezawodne niż pasek. Niestety, szybko okazało się, że spora część problemów  z TSI w Skodzie i innych autach wynikała również z wadliwych łańcuchów. Z pewnością swoje dołożyła tutaj seria wadliwych napinaczy rozrządu, które czasem potrafiły zatrzymać się w czasie pracy. W rezultacie, powodowały rozciąganie się łańcucha, a w skrajnych przypadkach jego rozerwanie. Na szczęście, w autach wyposażonych w wadliwe rozwiązania napinacz wymieniany był w okresie gwarancji, co w zasadzie eliminowało problem. Dodatkowo, serwisy w ramach akcji wymiany wadliwych elementów montowały także dodatkowe osłony na łańcuch, co eliminowało ryzyko jego przeskoczenia.

Inny problem z łańcuchem polegał na tym, że niektóre z jego ogniw były nieco zbyt ostre, co przekładało się na znacznie zwiększone tarcie pomiędzy elementami.  Usterkę rozwiązano kilka lat temu – znacznie zmniejszono współczynnik tarcia w silniku, a sam napęd rozrządu realizowany jest za pomocą paska.

Czy warto kupić auto z TSI?

W codziennej eksploatacji jest to naprawdę wdzięczna jednostka – doskonale przyspiesza, a także zapewnia spalanie na poziomie diesla (wartości rzędu 5l/100 kilometrów nie są żadnym wyczynem dla aut z TSI). Dodatkowo, po roku modelowym 2009 samochody z TSI poddane zostały szeregowi modyfikacji, dzięki którym wyeliminowano praktycznie wszystkie problemy trapiące te silniki.

A co z autami z rynku wtórnego? Wybierając samochód wyposażony w jednostkę TSI należy po prostu upewnić się, czy wymieniony został wadliwy rozrząd. Dodatkowo, warto wybierać auta, w których wymiana oleju wykonywana była co 15-20 tysięcy kilometrów lub co rok – początkowo konstruktorzy nieco przesadzili, ustawiając interwał na 30 tysięcy kilometrów/2 lata.

Podsumowanie

Auto z jednostką TSI może być ciekawą alternatywą dla znacznie droższego w zakupie diesla – spala podobne ilości paliwa, oferuje tylko nieco gorszą dynamikę, a przy odpowiedniej dbałości zapewni całkiem niezłą trwałość. Nie ma co się obawiać o problemy z TSI w Skodach – po prostu wystarczy ten silnik rozsądnie eksploatować

 

Next Post

Leave a Reply

© 2017 Silniki TSI

Theme by Anders Norén